Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výživa 3 - tuky

15. 11. 2014

Po delší odmlce je tu poslední část článku o výživě a ta je věnována tukům.
Tuky, jinak také lipidy (anglicky je tuk fat) jsou ve výživě nejvydatnějším zdrojem energie (9,3 kcal na gram). Zjednodušeně řečeno, v lidském těle slouží tuk jako zdroj a zásobník energie, podílí se na stavbě mnoha důležitých struktur, slouží jako zdroj k tvorbě některých hormonů a metabolizují se v něm některé vitamíny. Problematika tuků je velmi obsáhlá, uvedu zde proto jen to podstatné, co by měl každý vědět.

Co je velmi důležité vědět je to, že tuky dělíme na nasycené a nenasycené mastné kyseliny. Zdrojem nasycených mastných kyselin jsou především živočišné tuky, ale též palmový a kokosový olej, stejně jako uměle vyrobené ztužené tuky (obsažené v mnoha uzeninách, sladkostech, pečivu a dalších výrobcích). Tou vůbec nejškodlivější formou tuků jsou transmastné kyseliny které se velkou měrou podílejí na vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Opakem nasycených mastných kyselin jsou nenasycené mastné kyseliny, které jsou naopak pro lidský organismus velmi prospěšné, podílejí se na snižování hladiny LDL cholesterolu v krvi a zvyšování hladiny zdraví prospěšného HDL cholesterolu. Zdrojem nenasycených mastných kyselin je většina rostlinných za studena lisovaných olejů (například olivový), ořechy a rybí tuk.

Metabolismus tuků je mnohem komplikovanější než v případě sacharidů a bílkovin a proto také trvá mnohem déle. Mastné kyseliny se nemohou vstřebávat přímo do krve, proto do celého procesu vstupuje lymfatický systém, ze kterého se teprve dostávají do krve a tou jsou distribuovány do svalů a tukové tkáně. Během sportovního výkonu vstupují tuky jako zdroj energie do hry až jako poslední, teprve po vyčerpání glykogenových zásob ve svalech a glukózy v krvi a velmi podstatné je to, že ke štěpení tuku může docházet pouze za přítomnosti kyslíku, tudíž chcete-li spalovat tuk, musíte se udržovat v aerobním pásmu. I to je jeden z důvodů, proč jsou například spinningové sály plné tlustých lidí, kteří šlapou jak o život a ne a ne zhubnout.

Takže mám-li shrnout to podstatné, tuky do zdravé stravy rozhodně patří, jejich úplné vyloučení by bylo velkou chybou, nicméně vzhledem k jejich velké energetické vydatnosti (9,3 kcal na gram oproti 4,1 v případě sacharidů a bílkovin) to s jejich množstvím nepřehánějte a jako jejich zdroj využívejte rostlinné oleje vyjma palmového a kokosového, ořechy a ryby. Ovšem pozor, ony oleje používejte pouze za studena (též si dejte pozor aby byly vyrobeny za studena), jakmile je použijete ke smažení a podobně tak popraskají jejich dvojné vazby a stanou se z nich škodlivé nasycené mastné kyseliny!

Jak už jsem uvedl, energetická hodnota tuků je 9,3 kcal na gram.

Tolik tedy k základům výživy. Pokud se Vám článek líbil nebo Vám přišel užitečný či zajímavý, sdílejte a lajkujte pls, může tak přinést užitek více lidem.

Můžete mě sledovat i na Facebooku