Jdi na obsah Jdi na menu
 


Úplné začátky

29. 6. 2014

Myslím si, že je asi dobré začít od úplných základů, začneme tedy článkem pro lidi kteří by chtěli začít cvičit. Takže jak na to?

Nejprve je dobré si uvědomit, co vlastně od cvičení chcete a očekáváte. Předpokládejme ale, že tohle víte. Ať už je Váš cíl jakýkoliv, je dobré začít od úplných základů, domy se také nestaví od střechy. Těmi základy se zde rozumí především dvě věci: zpevnění tzv. trupového korzetu a vyrovnání (alespoň částečné) svalových dysbalancí. Trupovým korzetem se rozumí zjednodušeně řečeno střed těla, tedy svaly břišní (včetně těch vnitřních, které nejsou vidět, ty jsou mnohem důležitější než tzv. "six pack"), dále svaly zádové, především rotátory páteře a dolní fixátory lopatek spolu se zadní stranou svalů deltových a svaly v oblasti hrudníku a pánve. Vyrovnávání svalových dysbalancí se pak dělá kombinací protahování svalů s tendencí ke zkracování (především těch, které mají vliv na držení těla) a posilováním protilehlých svalů s tendencí k ochabování, což je součástí právě onoho zpevňování trupového korzetu. Ony svalové dysbalance (jejichž výsledkem mohou být například kulatá záda, ramena nepřirozeně vytažená nahoru atd.) jsou právě výsledkem toho, že na těle jsou obvykle proti sobě postaveny zkracující se a ochabující svaly. Například zkracující se prsní svaly táhnou ramena dopředu a ochabující mezilopatkové svaly tomu nedokážou zabránit - tak vznikají kulatá záda. Samozřejmě že každý člověk je jiný, u někoho jsou tyto dysbalance velmi silné, u jiného téměř žádné, u různých lidí jsou různě silné různé dysbalance a je třeba na to při cvičení brát ohled.

Takže jak by měl takový typicky začátečnický trénink vypadat? Nejprve by bylo dobré otestovat si, jak na tom vlastně s dysbalancemi jste. Buďto si je můžete zkusit po nastudování příslušné literatury otestovat sami, což je ale dost náročné, nebo o to můžete požádat nějakého dobrého trenéra či ještě lépe fyzioterapeuta. Předpokládejme nyní, že chce začít naprosto průměrný člověk. Jeho trénink by se měl skládát z těchto komponentů:

- úvodní zahřátí

- úvodní strečink

- vlastní posilování

- (aerobní cvičení)

- závěrečné protažení

Každou z těchto částí si probereme v některém z příštích článků, či možná lépe na videu.

Takže tolik na úvod, doufám že někomu tyto informace budou užitečné a brzy přidám další. Mějte se zatím fajn! :-)

Můžete mě sledovat i na Facebooku